Wednesday, March 3, 2010

Perlukah Aku?

demi memenuhi kehendak 'pasaran blog' semase..perlukah aku menulis entri blog semata2 mahu menarik perhatian blogger2 dan pembace2 blog? aku sedar diri bahawasanya blog aku mmg takde khalayak atau kurang khalayak..tapi terima kasih x terhingga kpd nad, mazni dll sbb sudi beri komen2 kt entri blog aku meskipun ape yg aku taip entri tu tah ape2 tah..hahaha...kdg2 aku tgk blog org lain begitu meriah dgn komen, mmg aku segan beno sbb aku nyer blog ni mmg sepi seadanya..x kisah la..mesti sbb ape yg aku post entri ni bkn berdasarkan kisah sensasi dan mengikut trend cerita semasa..
atau pon aku jarang menceritakan psl kehidupan aku yg bosan nie...
mcm aku...aku kurang suke sebenornye nk buat entri demi mengikut kehedak ramai...sbb blog ni ibarat sisi lain di sebalik diari peribadi aku kt umah tu...jd diblog sini..aku ngaku..aku hanya cerita kan perkara2  yg 'selamat' dan tak terdedah sgt cite2 hal peribadi aku...
berbeza dgn diari kecil peribadi aku kt umah yg aku  lepaskan geram mcm2 kalo aku stress dan sbgnya..mmg aku lepas kt diari tu jer..tp menerusi  blog maya ini aku terpakse pkir dan tapis atas setiap perkara yg aku nk taip demi utk menjaga hati sesetgh pihak yg mgkin tdak bersetuju dgn aku ape yg aku taip..mcm entri aku yg  ini ..ekekekke...xpe...tapi aku ader terfikir gak bbrp perkara mcm kt entri sini yg akan aku taip bile ade ms panjang dan kelapangan ms...
tapi nad selalu bg aku galakan supaya dpt publish entri yg bes2 dan menarik perhatian blogger or pembace blog utk bace..terima kasih nad byk2 ye...
tp mane le tau..suatu hari..tetibe aku berubah pikiran terus  buat entri lain dr bese...mane tau kan? :p

ok lah aku nk smbung buat report nie..lusa dah kene anto...




10 comments:

silverlady said...

ena...ena (camne aku nak explain nih)

hehe...honestly...mybe ko dh salah anggap...maksud aku camni...ko jugak yg salu ckp blog ko sepi...sbb tu aku sajes buat entri bes2 kalo nak ade pembace...aku rase ko xphm lg kot maksud aku...

then kalo kurg pembace camne nak ade komen...mmg blog akan sepi n ko akan terus rase down utk berbelog...serius

ok...misalkate ko terus buat entri mcm diari ko...mmg komen akan kurg...jd utk up kan komen n pembace blog..satu je cara...buat entri menarik n tajuk yg boleh buat org dtg ke blog ko...

bkn bermaksud memaksa diri buat entri yg ikut kehendak org...tp tu la cara berbelog kalo ko nak up kan komen...mcm kite nk blogwalking jugak...mesti kite carik blog yg ade entri bes baru kite nak bace ye x?

nampak x maksud aku? ^_^

p/s: sori kalo ayat aku pedas sikit...hehe...blog aku pun biase je ena...sapelah aku nk komen blog org cume aku nk bg support kat ko...tips2 ni mber2 blog yg bg...skang ni terpulang pd ko

O Ena O said...

hehhehe..xpe xpe nad..aku paham..cume ni luahan aku tentang trend pasaran blog semase..hehehe..n aku terpkir samada nk wat entri ikut org or wat entri based on ape yg aku pkir..kdg2 aku rs org yg post entri kt blog nie mcm org yg buat filem gak..kire buat blog utk org komen n org bace (ni sudah tentu! hehehe) cume bezanya kite myb x dpt direct untung dr segi duit..kecuali dr nuffnang..myb niat awal aku utk berblog utk post entri ape2 sj yg aku pkir...tp skang ni aku kene post entri yg umum bkn lg dr idea otak aku smata2 ikut kehendak trend semase..sbb aku nk post entri ikhlas dr otak aku nk wat dat post..if kalo aku ikut kehendak org n pasaran blog semase...aku x terikut nad..huhuhu..myb aku ikut care pengarah u-wei hj saari yg ske buat filem bkn ats kehendak pasaran or x glemmer di mata org..n beze nye dgn aku...aku post entri ikut kehendak naluri sendiri..yg x tarik org minat membace blog aku..xpe nad..tu komen ko nad..wat ms skang myb aku aku post entri ikut kehendak naluri aku..tp myb kebetulan salah satu entri aku akn tarik perhatian pembacee tp tu mybe la....sbb ape yg aku minat x sume org pon suke..sbb aku susah nk ikut kehendak seme org..n aku mau org yg bace blog aku,btol2 ikhlas bg komen kt blog aku bkn sekadar bg komen shj..huhuhuhu...
maaf yer nad if ape yg aku komen ni direct sgt..huuhuhuh...

aperpon..setiap dr kite..blog ade care tersendiri...maaf yer nad...:)

silverlady said...

aku ikhlas bg komen tau...komen membina...ni pun tips dr member aku...no hard feeling ;p

aku rase aku dh phm msalah ko ni...blog aku pun penah kene komen tp kite kene pk positif...kdg2 ade benda yg perlukan perubahan...tu psl sejak tu aku cuba improve...

ok...so kesimpulannya...ko bleh buat entri ko ikut kehendak naluri ko tp jgn komplen kalo kurang komen dr pembaca...sbb bkn sume org berminat nk baca kisah personal kite je...

bg aku komen kwn2 la yg menaikkan semangat utk teros berbelog...ni xleh dinafikan

yangyuyu said...

mula2 ena kena betulkan layout dulu, tulisan bg besar skit, bubuh gambar kat header bg nampak menarik, pilihan warna mestilah yg menarik juga

ke2, life is about give and take..memula, komen kat blog org dulu, pastu baru org akan dtg ziarah kita balik, follow blog org lain, baru org akan follow blog kita

ke3, tak semestinya tulih pasal isu semasa atau pasal artis etc kalau ada pendirian sebegitu, tapi kita leh tulih pasal hobi kita, lokasi menarik, yg mungkin boleh menarik perhatian org lain, buat juga pasal ilmu2 yg kita baru pelajari..info menarik utk dikongsi, jangan lupa letakkan gambar supaya post lebih menarik

tips utk dikongsi bersama..

salam

O Ena O said...

yang yu yu: okeh yuyu terime kasih yerkkk :)

Nadia: ok nad! time kasih time kasih...hehehhe...

yangyuyu said...

ada lg nak tambah, kalau boleh jangan buat post terlalu panjang, post ringkas tapi padat

Unknown said...

blog = tulis je ape yg ko nak. pedulik hape yg ko tulis tu bes ke tak.. kdg2 tu org bagi post yg best2 kat blog dia pun stakat copy paste nk buatpe. baik tulis sendri. org nak baca ke tak tu terpulang tp kdg2 tu ramai je yg baca tp tak smua yg suka bg komen..

enjoy blogging~

O Ena O said...

salam masrin~ teime kasih bg komen ko psl topik..kdg2 aku pening pale..tp komen ko menguatkan sbbku utk blog ikut ske ati la kan :p..
kirim salam kt akak ko masrina..eh ko kt jb kan cmne nk kirim kn salam..hehehe...ok selamt maju jaya!

Anonymous said...

cik ena, now blog u dah OK. better jgn citer bende bende yang private kat people out there. Ala, buat pe nk meriah meriah pun, bukan nye dapat duit cik ena. as long as u puas ati ngan ape yang u nak tulis, that's good enought. Just my 2 cents :-)

- mayangsari_

O Ena O said...

cik mayangsari: ya btolll! ni kak jane ni kan? kkekeke..ya beno kak jane..ena pon rs cmtu...emm..susah betol nk puehkn ati org..tp ena lg pueh kalo ena taip entri yg ena mmg pueh ati..hehehe...time kasih kak jane!...